Sinu otsing ei andnud tulemust.
Laadimine...
Lae uuesti

NO99 pälvis Euroopa teatrimaailma kõrgeima tunnustuse

Teater NO99 pälvis Euroopa teatrimaailma kõrgeima tunnustuse: preemia European Theatre Prize New Realities. Auhinda on nimetatud teatrimaailma Oscariks, selle varasemate laureaatide seas on Romeo Castellucci, Kristian Smeds, Anton Vassiljev, Thomas Ostermeier, Alain Platel, Alvis Hermanis, Christoph Marthaler, Krzystoff Warlikowski jpt. Teater NO99 loomingulise juhi Ene-Liis Semperi sõnul on preemia suureks tunnustuseks ühele kollektiivile, mis on silma paistnud mitte ainult ühe õnnestunud lavastusega, vaid aastaid kestnud pühendumise ja riskijulgusega. "Oleme alati mõtestanud ennast kui Eesti teatrit Euroopas ja Euroopa teatrit Eestis," ütleb Semper ning lisab, et kaudsemalt on preemia tunnustuseks ka Eesti riigile ning maksumaksjatele, kes on säärast teatrit pea 15 aastat hoidnud ja üleval pidanud.

Rasmus Puuri uue ooperi ''Pilvede värvid'' esietendus juba 22. septembril!

Reedel, 22. septembril jõuab esmakordselt vaatajate ette Jaan Kruusvalli kultusnäidendil „Pilvede värvid“ põhinev ooper, mis käsitleb eestlaste põgenemist kodumaalt Teise maailmasõja sündmuste keerises. Aeg ei ole Eestist lahkumise puhul aga määrav – mindi sõjaajal, põgeneti Nõukogude tegelikkuse eest ning massiliselt siirdutakse välismaale ka nüüd, vabaduse päevil. Kelle jaoks vaba Eesti siis ikkagi taastati?

Esietendub Ann Mirjam Vaikla ja Lærke Grøntvedi uuslavastus ''Uncanny You''

26. septembril esietendub Kanuti Gildi SAALis etenduskunstnike Ann Mirjam Vaikla ja Lærke Grøntvedi teatrilavastus “Uncanny You”. Teose keskmeks on uncanny-lik õhustik ja olukorrad, mis on inspireeritud inimkonna enesehävituslikust käitumisest. Kuid veelgi kõhedust tekitavam kui sõda ise, on autorite arvates meedia roll ning selle mõjujõud meid ümbritseva tegelikkuse loomisel. “Uncanny You” on eklektiline sulam erinevatest kunstivormidest nagu teater, performance, tants, heli- ja videokunst.

NUKU teatri lavastus ''Bon Voyage ja teised valed'' esietendub Prantsusmaal

Laupäeval, 23. septembril, esietendub Maailma Nukuteatrite Festivalil Charleville-Mézières’s linnas NUKU teatri lavastus „Bon Voyage ja teised valed“. Tegemist on teatri esimese välismaal esietenduva lavastusega.

Esietendus!

homme õhtul. alustame koos no99 uut hooaega. koos. sest ainult siis. kui tunneme end elavat teistega koos. kaob külmus. hei. meil on koduväljakueelis. meil. sinul ja meil. näeme.

Ugala toob lavale tehnoloogiasse uppuva põlvkonna loo

Ugala teatri suurel laval esietendub laupäeval, 16. septembril Eesti esimene kontorimuusikal „Nagu Soomes, aga veel parem“. Tehnoloogiavidinaid täis kontoris püüab väike start-up firma leiutada uut äppi, mis toimiks kui „elu GPS“ – kalkuleeriks läbi kõik ohud ja annaks kasutajale nõu, kuidas elada ning milliseid otsuseid vastu võtta. Äraspidiselt üles ehitatud kontorimuusikal põimib omavahel argisituatsioone, erilisi helimaastikke ja eesti luuletaja fs-i loomingut.

Apollo Kino toob lavale Uuspõllu ja Oja komöödiaetenduse ''TRAMP ja PUUTIN''

Komöödia “Tramp ja Puutin” maailma esiettekanne toimub 31. oktoobril Solarise Apollo Kino lavalaudadel. Nimiosades astuvad üles Jan Uuspõld (Puutin) ja Peeter Oja (Tramp).

Teet Kasest saab Balletto di Milano koreograaf

Septembrist 2017 alustab Teet Kask tööd koreograafina (resident choreographer) Itaalias Balletto di Milano’s, kunstide mekas Milaano linnas. See on esmakordne, kui sellise positsiooni pälvib Eesti koreograaf.

Tartu Uus Teater kuulutas välja ühisrahastuskampaania teatrikeskuse loomiseks

Tartu Uus Teater avas eile keset Magasini tänavat toimunud pika laua peoga oma 10. hooaja ja kuulutas välja ühisrahastuse kampaania, mille toel on eesmärgiks osta välja Lai 37 teatrihoone, milles nad hetkel rentnikuna tegutsevad. Lisaks teatrihoone välja ostmisele on plaanis luua selle maja ümber etenduskunstide keskus ehk teatrikeskus.

Ugala esimene täispikk hooaeg renoveeritud teatrimajas tuleb rahvusvaheline

Ugala teater on tagasi oma koduseinte vahel ning pärast kaheaastast pausi tervitab teatrirahvas publikut 98. hooaja avamisel taas punasest tellisest teatrimajas. Esimene täispikk hooaeg täielikult renoveeritud teatrimajas kujuneb Ugalale rahvusvaheliseks ning seda kohe esimesest päevast alates. 16. septembril esietendub ühe päeva jooksul kaks lavastust: Sasha Pepeljajevi tantsulis-visuaalne lavastus „Primavera Paunveres“ ning noorte läti teatraalide kontorimuusikal „Nagu Soomes, aga veel parem“.

Transsooliste inimeste teatrilavastus kogub Hooandjas toetusi

Septembri lõpus tuleb Eestisse kuulsa soome kunstniku ja lavastaja Teemu Mäki lavastus “Muutujad” (Transformations), mis kogub Hooandjas toetust. Dokumentaallavastus “Muutujad” käsitleb soolist enesemääratlust – mis on üldse sugu ja kes võib seda defineerida? Laval on viis transsoolist inimest, kes jutustavad oma lugusid sellest, kuidas nad oma soolist identiteeti on mõtestanud ning milliseid raskusi on nende elus sellega seoses ette tulnud. Peamiselt räägivad nad selliseid lugusid, anekdoote ja fakte, mis puudutavad nende endi elusid.

Ülevaade SAAL Biennaal lavastustest

15. – 27. augustini toimub Tallinna erinevates etenduspaikades rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal. Kokku mängitakse 14 performance-lavastust ning kokku antakse üle 34 etenduse. Anname väikese ülevaate Biennaalil toimuvast, mida soovitame kindlasti vaatama minna.

Muusikali “Mamma Mia!” uus hooaeg nüüd müügil!

Alates tänasest on müügil muusikali “Mamma Mia!” uue hooaja etenduste piletid. Etendused toimuvad Tartus alates 30. septembrist, külalisetendused Tallinnas Nordea Kontserdimajas – 11. ja 12. novembril, 6. ja 7. jaanuaril, 7. ja 8. aprillil.

Vanemuine toob lavale Victor Hugo romaanil põhineva muusikali “Hüljatud”

Alain Boublil’i ja Claude-Michel Schönbergi muusikal HÜLJATUD esietendub 25. novembril Vanemuise teatris ja 8. detsembril 2017 Nordea Kontserdimajas.

Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2015 algab nädala pärast

17.-30. augustini toimub Tallinna teatrites ja linnaruumis uus rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal. Homme, 11. augustil kell 16.30 toimub Kanuti Gildi SAALis festivali tutvustav pressikonverents ning sellele järgneb kell 17.00 Draakoni Galeriis Henri Hüti ja Evelyn Raudsepa lavastatud näituse “But I Know From Your Smile that I Did Some Harm, Poisoning the Rainbow For a While...” avamine. 

SAAL Biennaal on nime järgi uhiuus festival, mis asetub - Augusti TantsuFestivali kui Tallinna vanima rahvusvahelise etenduskunstide festivali järglasena - toekale pinnasele. Peale viimast, 15. Augusti TantsuFestivali oli aeg küps muutusteks ja nii sündiski SAAL Biennaal. See on festival, mille nimi seob selle selgelt Kanuti Gildi SAALiga ning mis hakkab toimuma üle aasta.
 

Üldise kunstiliikide vaheliste piiride hajumise tulemusena on loomulik, et SAAL Biennaal sisaldab lisaks lavastustele teatriruumis ka lavastatud näitusi, filmi installatsioone, ringkäike linnaruumis jm vormidevahelisi üritusi. Samas pole enam iseenesestmõistetav, et festivalil on üks kuraator, sest Priit Raud esitas kaaskureerimise väljakutse Annika Üprusele.
 

Festivali sissejuhatusena kutsuvad Henri Hütt ja Evelyn Raudsepp vaatajaid astuma õrnale vormidevahelisele plavormile - lavastatud näitusele “But I Know From Your Smile That I did Some Harm, Poisoning the Rainbow For a While
” Draakoni Galeriis, milles keskendutakse teatrimaagia võimalikkusele kujutava kunsti kontekstis.
 

SAAL Bienaali avalöögi annavad Eesti publikule varasemast tuttavad Heine Avdal ja Yukiko Shinozaki lavastusega “nothing’s for something”, mis tähistab nende tagasipöördumist teatriruumi. 
 

Koreograafe, kes suudavad liita erinevaid stiile uuel ja täiesti ennenägematul moel, ei ole just palju, aga üks neist on Trajal Harrell, kes oma lavastusteseerias “Twenty Looks or Paris is Burning at the Judson Church (S)“ ühendab 60nendate Ameerikast pärit Judsoni Tantsuteatri postmodernse esteetika ja voguingu tantsustiili, mida kasutatakse ka Madonna muusikavideotes, püstitades hüpoteetilise küsimuse - mis oleks saanud siis kui nende stiilide esindajad oleks kohtunud?.
 

Benjamin Verdonck ja Pieter Ampe on Eestit külastanud mitmel korral, aga seekord tulevad nad ühise lavastusega “WE DON’T SPEAK TO BE UNDERSTOOD“. Head absurdset huumorit hindavate inimestena annavad Verdonck ja Ampe vaatajale võimaluse maailm sel kujul, nagu me seda tunneme, korraks selja taha jätta.
 

Vormidevahelisel alal tegusev ja pigem skandaalseid vastukajasid tekitav rootsi etenduskunstnik Markus Öhrn tuleb Tallinna oma film-installatsiooniga “Bergman in Uganda” irooniaga pooleks näidates eurooplasest vaatajale, mismoodi näeb teda aafriklasest pealtvaataja - selline segadust tekitav pöördvaade võimaldab meil iseenda perspektiivi vaadelda.
 

Taaskord astub Eesti publiku ette austria-prantsuse-belgia segatrupp Superamas. Seekord lavastusega “SuperamaX”, millega loovad meile topelt peegelpildi - end eksitavalt ja meelevaldselt loominguliseks tituleerides sõidavad nad mängleva kergusega üle hägusatest piiridest kunsti ja kommunikatsiooni, innovatsiooni ja turunduse, erootika ja pornograafia vahel. 

 

Festivali nimevahetus andis võimaluse esitada ka festivali enda kohta ebamugavaid küsimusi, näiteks iseenesestmõistetavuste osas. Sellest sündis SAAL Biennaali algatus, mille tulemusena toimub festivali jooksul Tallinna linnaruumis kolm lavastatud ringkäiku erinevatelt kunstnikelt - kunstniku ja dokumentalisti Kristina Normani, koreograafide Doris Feldmanni ja Kristina-Maria Heinsalu ning muusik-kirjutaja Chungini vaatepunktidest. Algatusega ühtib alles valmiv Flo Kasearu ja Riina Maidre kohaspetsiifiline installatsioon-suvelavastus “House Music” Pebre tänaval, milles asetleidev on kaasaegne kultuurikiht, mis kirjutab end ise nii tänaval, sotsiaalmeedias kui auditooriumi tõlgendustes. Eesti kunstnikest on festivalil esindatud veel Hendrik Kaljujärv oma võimsa helilise vaatemänguga “Rising Matter”.

 

SAAL Biennaali lõpetavad kaks omanäolist austusavaldust liikumisele. Arvatavasti maailma kuulsaim kaasaaegse tantsu koreograaf Anne Teresa De Keersmaeker tuleb tänavu ühe oma uusima lavastusega “Partita 2”. See on tantsulavastus, milles Keersmaeker tantsib esmakordselt duetti meestantsijaga - Prantsuse tunnustatuima koreograafi Boris Charmatziga, nendega koos on Rahvusooper Estonia laval viiuldaja Amandine Beyer ning tulemus on ühtaegu nii suurejooneline kui mänguline.
 

Biennaali kõige kaugemad külalised Pekingist, TAO Dance Theatre on oma  inimvõimete piiril toimuva grupitantsustiiliga kogunud kuulsust kogu maailmas.  Koreograaf Tao Ye  minimalistlike eksperimentide nummerdatud seeria osad 4 ja 5 vaatlevad inimkeha võimekust visuaalse väljendusvahendina, mida ei kammitse ükski narratiiv. 

 

SAAL Biennaal on vastuoluline nagu ühiskond, mis seda ümbritseb ning aeg, mil see toimub. 

Asudes kunstiliikide ristteel on festival valmis ootamatusteks. Olulised on küsimused, mida kunstnikud endile ja teistele esitavad sõltumata nende püstitamise vormist.

 

SAAL Biennaal 2015 programmis on tööd Belgia, Austria, Prantsusmaa, Hiina, Norra, Jaapani, USA, Rootsi ja Eesti etenduskunstnikelt. Üritused toimuvad üle linna nii tavapärastes kui haruldasemates paikades - Kanuti Gildi SAALis, Von Krahi Teatris, Teatris NO99, Vaba Lava teatrikeskuses ja Rahvusooperis Estonia ning Draakoni Galeriis ja linnaruumis.


Foto: Phile Deprez
 

Festivali kava ja lisainfo: www.saal.ee


Piletid müügil Piletilevis!