ESILINASTUB SALLY POTTERI FILM "PIDU"!
See väikekodanluse vaevade ja keskklassi volituste rabe paljastus on tänu võlgu arvukatele eri mõjutustele, sealhulgas Mike Leigh`le, Tšehhovile ja klassikalisele briti 1960ndate kinole. Tähistades Sally Potteri ekraanile naasmist – filmiga „Orlando“ tuntuks saanud režissööri eelmine linateos oli 2012. aastal valminud „Ginger ja Rosa“ –, kujutab see endast peent afääri, mis on peaaegu täielikult üles võetud ühesainsas ruumis. Ometi ei suuda minimalistlik võttepaik piirata selliste näitlejate nagu Kristin Scott Thomas, Cillian Murphy ja Timothy Spall meisterlikku rollisooritust.
Janet on just jõudnud oma poliitilises karjääris kroonimist väärt saavutuseni. Koos abikaasa Billiga kavatsevad nad tähistada seda mõne lähema sõbra seltskonnas. Kui külalised on nende Londoni koju saabunud, võtab pidu aga ootamatu pöörde, kui Bill teeb pommina mõjuva paljastuse, mis üllatab kõiki kohalviibijaid. Nii muutuvad armastus, sõprus ja poliitilised veendumused õige pea küsitavaks…
Autorikinos uued tuuled ja piirirkkujad!
1989. aastal tõi Poola televisioon välja telesarja, mis oli inspireeritud kümnest käsust. Režissöör Krzysztof Kieslowski ja tema stsenaristis sõbra Krzysztof Pieciewiczi ideest sündinud sarja otsustas viimaks tervikuna lavastada Kieslowski ise, ning televisiooni ajaloo üks esimesi ja olulisemaid autorisarju oli sündinud.
Kahest episoodist valmisid ka kinolevi jaoks mõeldud pikemad versioonid. “Lühifilm tapmisest” seob lakoonilises pildikeeles kolme tegelase lood. Külast pärit Jacek, taksojuht ja äsja viimase eksami sooritanud advokaat puutuvad juhuslikult kokku ühe päeva jooksul. Aasta hiljem on üks neist surnud. Kaks ülejäänut peavad kumbki väga erineval viisil toime tulema fataalse teo tagajärgedega.
Kieslowski ja Poola kino on tugevalt mõjutatud dokumentaalfilmist. “Lühifilmis...” on meilegi tuttavat 80ndate uuselamurajooni olustikku, väikseid sotsialismiajastut iseloomustavaid detaile ja situatsioone. Kieslowski jälgib sündmusi painava detailsusega, luues kliiniliselt täpse olustikupildi tapmisest, süüst ja õigusest. Film kogus kiiresti tunnustust ning seni tundmatu idabloki režissööri DVD väljaandele tegi sissejuhatuse juba Stanley Kubrick. Edasi siirdus Kieslowski juba lavastama Prantsusmaale,
Film kompas piire kahes tähenduses. Ilmselt ainult Poolas oli võimalik teha kunstiliselt nõudlik ja omanäoline, religioosse alltekstiga telesari, mis ühtlasi mõjus kaasaegselt kogu Euroopa kinos. Teiseks, ilmselt just piiratud vahendite tõttu on Kieslowski toonud ekraanile kaks liialdusteta stseeni, mis jõuavad tapmise olemusele lähemale kui lugematud sõjafilmid.
Sarja kureerib Karlo Funk.
Filmikoopia toob Eestisse DHL.
Stalini surm Sõpruses
On aasta 1953. Stalin on pealtnäha hea tervise juures ja tema pea katkematu terror oma riigi kodaniku suhtes ei rauge, Siberisse suunduvad rongid on rahvast pungil ja pahaendeliste majade pahaendelistes keldrites kajavad hirmutavalt sageli revolvrilasud. See idüll lõpeb aga järsult ühel hommikul, kui Stalini lähikondlased leiavad Isakese põrandalt „omaenda ebaväärikuse loigus“. Aga tema lähikonnal, kuhu teiste seas kuuluvad seltsimehed Malenkov, Hruštšov, Molotov, Beria, Žukov ja teised (unustada ei tohi ka Stalini joodikust poega Vassilit ja kalestunud tütart Svetlanat), ei ole põhjalikumaks leinamiseks aega. On vaja asuda otsustavalt tegutsema, et tagada endale hea ja turvaline äraolemine võimalikult kõrgel positsioonil ka uue võimu ajal, võib-olla isegi selle absoluutses tipus. Aga peaasi, et maine teekond enne seda ootamatult ei katke…